Panišer 1 – Na početku beše…

Panišer 1 – Na početku beše…

Tekst: Garet Enis
Crtež: Derik Robertson i Luis Larosa
Tuš: Tom Palmer
Kolor: Pol Maunts i Din Vajt
Naslovna: Tim Bredstrit

Panišer je jedan od čuvenih Marvelovih stripova i grafičkih romana u kojima je u glavnoj ulazi antiheroj bez natprirodnih moći, osim ako neverovatni talenat za ubijanje ne svrstate među njih. Nakon mnogo godina iščekivanja i domaća publika je dobila priliku da u rukama drži jedno kvalitetno izdanje u tvrdim koricama — hvala Darkwood-u.

Kako je sve počelo:

Frenk Kesl, svima poznatiji kao Panišer, je lik koji se pojavio davne 1974. godine i to u 129. broju stripa “The Amazing Spider-Man”, a kasnije je dobio i svoje samostalno izdanje. Za stvaranje i oblikovanje ovog lika su zaslužni Geri Konvej kao pisac i Džon Romita kao ilustrator, a obojica su u to vreme radili na Spajdermenu (The Amazing Spider-Man). Od tada pa do druge polovine osamdesetih, Panišer je bio lik koji je uglavnom “gostovao” u izdanjima drugih heroja. Posle toga je usledilo više serijala, mini serijala, ali i filmskih ekranizacija. Prva je bila 1989. godine, potom je usledio film 2004. i 2008. godine, a Netfliks nam je 2017. priredio prvu sezonu Panišera koja je veoma dobro prošla kod publike i kritike.

 

Cepaj do MAXimuma!

Sada u rukama držimo Darkwoodovo tvrdo koričeno izdanje “Panišer 1 – Na početku beše…”, koje pokriva prvih šest brojeva iz serijala MAX. Za razliku od redovnih izdanja, MAX oznaku nose Marvelovi grafički romani namenjeni malo starijoj publici, što govori o tome da u njima nije čudno videti krv i delove tela na sve strane u simfoniji nasilja i brutalnosti. Priča o Frenku ovoga puta kreće, kao što to i dolikuje, od samog početka njegovog pakla i ludnice, dakle od vremena kada je još bio i Vijetnamu.

Prvi deo priče gledamo iz ugla Stivija Gudvina — vojnika koji služi pod kapetanom Keslom u nadi da će ga on sačuvati i osigurati mu bezbedan put do velike čelične ptice koja će ga odvesti u slobodu. Saznajemo da za Frenka svi veruju da je zaljubljen u rat i da bez njega ne ume da funkcioniše… što nije daleko od istine. Radnja se prvobitno odvija u poslednjoj vojnoj bazi SAD koja motri na Kambodžu i situacija nije ni najmanje prijatna. Manjak ljudstva je očigledan, ono malo što ih je ostalo odlučuje da dane provede uz marihuanu, alkohol i druge opijate, pre nego u patroliranju, a kao šlag na tortu dolaze “mudonje” sa činom koji im popuju, a pride ne nameravalju da pošalju pojačanje, municiju ili hranu.
Kesl je pocepan između potrebe za ratom koju ne može da kontroliše i odgovornosti prema svojim vojnicima, ali ga to ne sprečava da u skladu sa svojom pravdom donese osudu neprijateljima i prijateljima, kao i da izvrši kaznu.

Svako malo Frenk se bori sa tamom u sebi koja nudi da ga obuzme i izvuče iz sveg tog sranja, i to traje već neko vreme. Ubrzo ćemo videti i njegov poslednji dan rata. Na sve strane dolaze neprijatelji i skoro cela baza biva uništena, ali kapetan i dalje stoji na nogama. Prilično izranjavan i u ludilu borbe počinje da gubi snagu… a onda se predaje toj tami koja će ga izvući.  Ali po koju cenu? Nešto kasnije dolazi sebi, shvata da je živ –  drži pušku za cev, prekrivenu krvlju njegovih neprijatelja koji su svi mrtvi oko njega. Upucani, zaklani, izudarani na smrt, ali je on preživeo. I tada, kada je svemu došao kraj dolazi pojačanje, tj. dolaze da ga pokupe. Napokon odlazi kući.
Frenk se vraća kući, posle dugo vremena vidi svoju suprugu i dvoje dece. Prate ga traume rata, ali se nada da je tome došao kraj. Međutim, kroz nekoliko strana vidimo onu odavno poznatu priču o stradanju njegove cele porodice u mafijaškom okršaju na izletu. Rat nije gotov, rat ga svuda i uvek prati.

 

“Dosta je zločina. Sad sledi kazna.”

Kasl postaje nemilosrdni osvetnik poznatiji kao “Panišer” koji kažnjava zločince nemilice ih ubijajući širom zemlje. Na tome mu mnogi zavide, dok ga se drugi plaše, a CIA pokušava da ga unajmi da za njih odrađuje prljave poslove. Kako bi došli do njega iskorišćavaju njegovog saradnika iz prošlosti, Mikroa, za kog se verovalo da je mrtav. Naravno, ništa od toga ne ide kako je iko zamislio i Panišer je došao da kažnjava, a ne da prašta.

Većina čitalaca je upoznata sa osnovnom pričom i premisom o Panišeru, ali ovaj serijal sve to prikazuje malo brutalnije i uvodi nas u ono šta je on postao nakon što je stekao tu ozloglašenu reputaciju. Postavljaju se pitanja da li je Frenk voljan da ikome više pružu svoje poverenje i da li će napraviti izuzetke… ili će samo kažnjavati?

Vizuelni utisak:

Sama naslovnica je prilično mračna što ukazuje na ono što bismo mogli da očekujemo od ovog izdanja. Lica karaktera koji se pojavljuju u romanu si veoma detaljno nacrtana i kako teče priča tako se i ona menjaju. Naime, Frenk Kesl kog vidimo na samom početku u Vijetnamu i na kraju ovog romana se u velikoj meri razlikuju vizuelno, što samo oslikava njegovo psihološko stanje. Pozadine izgledaju veoma dobro, posebno u prvom delu kada se radnja odvija u džungli.

U drugoj polovini ove priče se radnja više odvija na ulicama i u mračnim hotelskim sobama pa je bilo manje prostora za igru, ali je posao vrlo dobro odrađen. Maltene sve vreme je korišćena tamnija paleta boja što je sasvim u skladu sa ovim naslovom, ali ponekad ume da bude nejasno i zbunjujuće. Kada se sve sabere i oduzme utisak je veoma dobar.

O samom izdanju:

U rukama imam tvrdo koričeni grafički roman od preko dve stotine strana štampanih u koloru na kvalitetnom papiru. Nepotrebno je govoriti da je ovakvo izdanje povoljnije kod nas nego što može da se nađe u inostranstvu. Zaista je lep osećaj u rukama kada ga čitate, ali i veoma lepo stoji na polici. Svaka pohvala što se tehničkih detalja tiče. Kada je prevod u pitanju više je nego dobar i u skladu sa brutalnošću koja prati radnju. Ostaje nam samo još da sačekamo sledeći nastavak krvave MAX priče o Frenku Keslu.

Panišer nije super heroj na kakve su mnogi navikli. Mnogo je prizemniji, brutalno realan i nikada ne prašta. On je tu da pravdu preuzme u svoje ruke i natera zločince da osete ukus svojih zlodela. Verujem da je upravo to ono što ga čini posebnim i toliko voljenim kod domaće publike. Radujem se sledećem izdanju.

 

Garet Enis:

Amerikanac irskog porekla rođen 16. januara 1970. godine. Strip pisac najbolje poznat po tome što je radio na Vertigo serijaliu “Preacher”, ali i po tome što je devet godina radio za Marvel Comics na Panišer franšizi. Poznat je po tome što nije preveliki ljubitelj super heroja, što se ogleda i u tome što se držao malo “realnijih” likova kao što je Panišer, Džon Konstantin i Nik Fjuri. Verovao je da su super heroji prilično besmisleni, ali je bio ubeđen i da postoji potencijal u takvim stripovima.

Tri puta je bio nagrađivan:

  • 1998 -Enser Nagrada za najboljeg pisca (Hitman, Preacher, Unknown Solider, Bloody Mary: Lady Liberthy)
  • 1998 -Enser Nagrada za najbolje pojedinačno izdanje (Hitman #34: Of Thee I Sing)
  • 1999 – Eagle Award za najvolji strip u boji (Preacher)

 

vortodox

Predsednik udruženja Sakurabana od njenog osnivanja, pokretač sajta geekovacha.rs, fansuber, kulturolog.