Odiseje spoznaje – Recenzija

Odiseje spoznaje

Darkwood nam ovog puta donosi malo italijanske stripske klasike – 2 kratke priče proslavljenog strip pisca i crtača Mila Manare. “Odiseja spoznaje”  je mini kolekcija priča koja nam stiže u veoma kvalitetnoj izvedbi i završnoj obradi  koju će znati da cene svi ljubitelji devete umetnosti. Prvu priču “Snežni čovek” je Milo radio u saradnji sa Alfredom Kastelijom koga domaća publika prepoznaje kao tvorca kultnog Martija Misterije dok je druga priča “Čovek od papira” u potpunosti samostalno delo Manare. Iako su obe priče prvobitno obajvljene davno, ova kolekcija je prilično nova i u Francuskoj se pojavila pre samo 2 godine pod nazivom “Odyssées initiatiques”.

Snežni čovek

“Snežni čovek” je priča koja je svetlost dana ugledala pre ravno 40 godina u edijici “Un Uomo un’Avventura” (Jedan čovek jedna avantura). Priča je smeštena u periodu između 2 svetska rata tačnije 1921. godine kada jedna planinarska ekspidicija u pokušaju da se domogne najvišeg vrha Himalaja biva prinuđena na povlačenje usled navodne pojave Snežnog čoveka, ili ti Meč Kangmija kako ga nazivaju lokalni šerpasi. Tu na scenu stupa naš glavni junak priče Kenet Tobi, cinični novinar Dejli Telegrafa, koji ovu situaciju iskorišćava da napiše članak o tome i da Meča preimenuje u nešto mnogo poznatije zapadnoj publici – “Jeti”. Jedan istraživač ulazi u raspravu sa našim novinarem pokušavajući da mu dokaže da taj Snežni čovek zaista postoji te Tobi na predlog svog urednika odlučuje da se pridruži najnovijoj himalajskoj ekspidiciji i uveri se u sve ove glasine iz prve ruke. Priča nema mnogo vremena da se razradi pre svega jer ima prostor od nekih 40 strana te ne treba previše zameriti autorima na tome. Pejzaži su prelepi, scene deluju živo i realistićno i zaista možete oseti ti malo snega i hladnoće dok listate ovo izdanje. Ako želite da pročitate još neku zanimljivu kolaboraciju Manare i drugih autora, preporučujem “Put u Tulum” koji je rađen u saradnji sa legendarnim režiserom i scenaristom Federikom Felinijem neposredno pred njegovu smrt (Strip je objavljen 1989. godine dok nas je Felini napustio par godina kasnije).

Čovek od papira

“Čovek od papira” je po mom skromnom mišljenju kvalitetnija priča koja svoj kratki prostor od četrdesetak strana koristi jako dobro. Za razliku od “Snežnog čoveka” Milo je ovaj strip samostalno nacrtao i napisao za francuski časopis “Pilot” 1986.godine. Radnja prati na prvi pogled zabavnu  ali ipak tragičnu priču mladog čoveka (titulatnog čoveka od papira) na Divljem Zapadu koji na svom putovanju nailazi na razne stereotipe pop kulture iz tog vremena kao što su: demetni ratni veteran Rata za nezavisnost, poluludi propovednik i prelepu (često polugolu) pripadnicu Sijuks plemena – Belu zečicu koja krasi naslovnu stranu Odiseje. Veteran u svojoj ludosti napada vojnu patrolu koja sa sobom vodi zarobljenu indijanku ali ubrzo biva razoružan i “zamoljen” da zajedno sa njom ode utvrđenje Larami i tamo se preda. Vojnici smatraju da nemaju vremena da se bakću sa njima dvoje u sred lokalnih čarki pa to vide kao najbolje rešenje. Na tom putovanju im se pridružuje Papirni čovek, kome je taj nadimak nadenula Bela Zečica jer stalno gleda u sliku devojke Gvendolin. Njihovo putovanje je kratko ali živopisno i kulminira već viđenim, ali svejedno za mnoge neočekivanim krajem.

Odiseja spoznaje će biti sjajan dodatak za sve ljubitelje i kolekcionare stripova. Veliki format i visoko kvalitetna izrada će zapasti za oko svakome ko vam dođe u posetu a kratka i stand alone forma će obradovati i ljude koji nemaju vremena da se posvećuju nekim epohalnim izdanjima ili maratonskim pričama. Ovom prilikom zahvaljujemo Darkwood-u koji nam je omogućio da pročitamo ovaj strip i podelimo naše kratke utiske sa Vama.

O autoru stripa:

Maurilio “Milo” Manara (rođen 12.09.1945.) je italijanski strip umetnik koji je u ovoj industriji od 1969.  godine. Najpoznatiji je po svojim erotskim fantastičnim pričama kao što su: Klik, Đusepe Bergman, Baterskoč, Skrivena kamera i Gulivera. Mnoga njegova dela su prevedena na druge jezike. Njegovi radovi su takođe bili veoma prisutni u američkom stripskom magazinu za odrasle “Heavy Metal”. Kasnije u svojoj karijeri je sarađivao i sa izdavačkom kućom Marvel radeći na X-men stripovima.