Uspon K-popa na globalnoj sceni

PSY
PSY

Piše:  Ilija Veljić

Uspon K-popa na globalnoj sceni

K-Pop predstavlja novi muzički talas u koji se pored klasičnog pop zvuka svrstavaju i drugi žanrovi, kao varijacije od roka, hip-hopa do elektronske muzike i R&B. Ovaj muzički pravac obuhvata pop muziku nastalu u Južnoj Koreji, a naziv je skraćenica od reči korejski pop. Pored ogromne popularnosti u zemlji iz koje potiče, njegova popularnost veoma brzo raste i u drugim državama zahvaljujući napretku tehnike i internetu. Već uveliko osvaja Japan, Tajland, SAD, Australiju, Francusku, Španiju i druge. Posmatrajući svetsku muzičku scenu u proteklih deset godina očigledno je širenje K-pop fenomena i van granica Koreje.

Big Bang - www.k-addicts.net
Big Bang – www.k-addicts.net

Prema dokumentarcu “K-Pop pokreće svet da igra” koji je 24. juna 2011. godine emitovala korejska televizija KBS, K-Pop se sada sluša od strane publike iz zemalja od Evrope do Latinske Amerike. Sam dokumentarac je napravljen nakon što je koncert “SM TOWN LIVE” u Parizu probudio eksplozivnu reakciju lokalne publike. Svetsko širenje K-Popa može se posmatrati i kroz sve veći broj stranih takmičara, koji igraju i pevaju uz K-Pop na audicijama emisija, koje su preplavile korejsku televiziju.
K-Pop je zvanični naziv za korejsku pop muziku u Koreji i van njenih granica. Iako određeni broj Korejaca smatra da je im je približniji izraz gayo (korejski termin za korejsku pop muziku), to se ne može reći za njegovo značenje van granica Koreje. Fascinantan je način na koji je korejska pop muzika osvojila publiku u protekliih deset godina. Prva polovina devedesetih godina je period kada su umetnici K-Popa stekli prvu popularnost.

Sredinom osamdesetih Jo Yong-pol, koji je već bio uspešan pevač u Koreji, postao je hit u susednim zemljama, uključujuci Japan, sa pesmama kao sto su “Please, come back to Busan harbor”. On je čak razmišljao o opciji karijere tokom svog boravka u Japanu. Onda je devedesetih popularna pevačica Kim Wan-seon pokrenula svoju karijeru u Hong Kongu i Tajvanu, izdavajući seriju albuma snimljenih na kineskom jeziku. To su ipak bili retki primeri. Korejska pop muzika tog vremena bila manje sofisticirana i uglađena u poređenju sa muzikom Japana, Hong Konga ili Tajvana.

T-ara - www.99volo.com
T-ara – www.99volo.com

Medijska globalizacija je kroz popularnost kablovske i satelitske televizije i interneta preplavila Aziju devedesetih godina. Ovaj trend objašnjava porast popularnosti poznatih korejskih izvođača: Cool-a u Tajvanu, H.O.T.-a u Kini, Li Jeong-heyona u Vijetnamu, Baby V.O.X.-a u Mongoliji devedesetih godina. Tvorcem modernog K-Pop zvuka, koji danas poznajemo smatra se izvođač Seo Tai Ji.

Talas korejske muzike krajem devedesetih godina je bio značajno drugačiji od popularnosti, koju K-Pop uživa danas. Određeni vremeski period bio je potreban da se ono što je bilo popularno u Koreji prenese u ostale Azijske zemlje. Popularnost K-Popa u inostranstvu je predstavljala iznenađenje u vreme kada je malo ljudi bilo zainteresovano za njegovu promociju. Činjenica da K-Pop umetnici pomenuti u tekstu iznad nisu uživali veliku popularnost širom Azije, već da je njihovo pojavljivanje bilo vezano za pojedinačne zemlje, takođe je otežavala da se stvori sistematično planiranje. Ovo je razlog zbog kog se veliki broj umetnika okrenuo prekookeanskim tržištima nakon vrhunca njihove karijere u Koreji, što je potez, koji je danas zastareo.

Debi jedne od danas najpopularnijih izvođačica K-Popa, BoA-e iz 2001. godine u Japanu je prvi pokušaj da se umetnik svesno reklamira i plasira na prekookeansko tržište. Kao što je opšte poznato, ona je regrutovana jako mlada i prošla je kroz striktni trening. Izraz “lokalizacija” se često pojavljuje u člancima kada se objašnjava njena strategija za uspeh. Ova strategija predstavlja pozicioniranje umetnika u određeni lokalni sistem kako bi na tom mestu lakše stvorio svoju karijru. Muzička kompanija SM Entertainment koja stoji iza BoA-inog uspeha, primenila je istu strategiju lokalizacije sa grupom TVXQ i njihovim debiem u Japanu iz 2004. godine.

Tri najuticajnije K-Pop kompanije: SM Entertainment, JYP Entertainment i YG Entertainment su među malim brojem, koji su uspeli da prežive pojavu digitalizacije muzičke industrije. Ono što je najviše uticalo na to da se K-Pop industrija okrene prekookeanskom tržistu je kolaps fizičkih albuma i rađanje digitalnog muzičkog tržišta. Tokom ovog perioda velika trojka se borila da svoje najbolje umetnike predstavi zemljama van Koreje. Izvođači Rain i Se7en su postali popularni 2005. godine širom Jugoistočne Azije uključujući Tajland i Singapur kao i Kinu, Tajvan i Hong Kong. Uspeh na azijskom tržištu ohrabrio ih je da se okrenu Americi. Rain je imao koncert u Sjedinjenim Državama i glumio u holivudskim filmovima, a Se7en je pokušao da izda engleski singl. Članica ženske grupe miss A, Min, je takođe gradila svoju pevačku karijeru u Sjedinjenim Državama tokom ovog perioda. Kada je 2009. godine BoA izdala engleski album u proleće, a Wonder Girls engleski singl na jesen ojačala je veza između K-Popa i američke industrije.

Girls' Generation - www.kpopstarz.com
Girls’ Generation – www.kpopstarz.com

Nisu su svi ovakvi pokušaji bili uspešni, ali su sigurno skrenuli globalnu pažnju na K-Pop. Ne samo da je K-Pop postao ustaljen izraz, već je postao povezan sa određenim stilom – pevači, koji lepo izgledaju, energični i dramatični grupni igrački nastupi, zarazni tonovi i živahni ritmovi. Ovakvi osnovni elementi pop muzike su oduvek bili deo korejske pop kulture. Ali grupe, koje vode trenutni K-Pop trend su definitivno poboljšanje ne samo u pogledu izgleda, već i u pogledu igranja i izvođenja na sceni. Produkcijski kvalitet snimanja i zvuka je takođe usavršen. Mnogi svetski novinski članci, koji se bave K-Popom često koriste metaforu mašine da bi ga opisali, što pokazuje intuitivnu svest o sistematičnom procesu muzičke produkcije.

Medij, koji je najodgovorniji za trenutnu popularnost K-Popa su video snimci koji se emituju besplatno preko interneta. Sajtove koji izbacuju video sadržaj kao što je YouTube pružaju mesto da se prikazu video snimci tako da muzički fanovi širom sveta mogu da uživaju u muzici koju vole, slobodni od ograničenja uslovljenih njihovom lokacijom. Korisnici ovih sajtova ih ne koriste samo kako bi delili i distribuirali video sadržaj koji im sviđa, već takođe sami snimaju video snimke i formiraju društva globalnih fanova određenog muzičkog žanra ili umetnika.

Neki bi mogli reći da je K-Pop previše komercijalan, veštački i da mu fali duha. Obrnuto tome, popularnost K-Popa dokazuje da takva muzika i dalje može postići veliki uspeh na globalnom muzičkom tržištu. Dokaz za to je sve veći broj obožavalaca K-Popa, koji nestrpljivo iščekuju objavljivanje albuma svojih omiljenih korejskih izvođača.