Betmen: Luda ljubav i druge priče (Recenzija)

Betmen: Luda ljubav i druge priče
Betmen: Luda ljubav i druge priče

Većina likova koji su se pojavljivali u animiranoj seriji Betmen (1992) su preuzeti iz dugogodišnje istorije istoimenog stripa koji svoje korene vuče još iz perioda pre Drugog svetskog rata. Ali jedan od najpopularnijih likova iz Betmen univerzuma, Harli Kvin, je stvorena specijalno za animiranu seriju. Prvobitno je bila zamišljena kao epizodni lik i jedan od mnogobrojnih Džokerovih prolaznih potčinjenih ali je naišla na veliko odobravanje publike te kasnije dobija značajniju ulogu u seriji a vremenom postaje i svetski fenomen. Pol Dini i Brus Tim (ljudi koji stoje iza serije) su pažljivo razmislili kako bi najbolje bilo prvi put preneti Harli sa malih ekrana na stripski papir. Rezultat je „Luda ljubav”, priča o tome kako se mlada ambiciozna psihoterapeutkinja ludo zaljubila u Džokera i okrenula se kriminalu. Priča nas ne upoznaje samo sa njenim korenima već pokriva i njen pokušaj eliminacije Betmena kojeg ona vidi kao najveću prepreku ka srećnom životu sa Gospodinom Dž.-om. Pored „Lude ljubavi” ovo izdanje sadrži još dosta kraćih priča prepunih šarenolikih i zanimljivih likova.

O autorima stripa:

Pol Dini je američki televizijski producent animiranih crtaća. Najpoznatiji je kao producent i pisac nekoliko WB/DC serija poput: „Star Wars: Ewoks“, „Tiny Toon Adventures“, „Batman: The Animated Series“ i „Duck Dodgers“. Nakon što je napustio „Warner Bros.“ Radio je na popularnoj igranoj seriji „Lost“. Najpoznatija samostalna strip kreacija Dinija je „Jingle Belle“, kćerka Deda Mraza.

Bus Tim je američki dizajner likova, animator i producent. Takođe je i pisac i crtač stripova najpoznatiji po svom doprinusu u animiranim „DC“ serijama. Brus je veoma staromodan umetnik koje svoje inspiracije najviše vuče iz dela nastalih sredinom prošlog veka. Samouk je i nikada nije stekao neko formalno umetničko obrazovanje.

Luda ljubav:

„Luda ljubav” je zamišljena kao magnum opus kada je Harli Kvin u pitanju i to se vidi na svakom koraku. Bojenje, kadriranje, likovi, dijalog, tempo i emocije – sve je sjajno uklopljeno u jednu celinu koja pre svega opisuje veoma ozbiljnu temu zlostavljanja. Dini sjajno razume večni krug zlostavljanja i nasilja i kako je žrtvama teško da izađu iz veza izgrađenih na ludoj i opsesivnoj ljubavi. On vas natera da zavolite harizmatičnu Harli ali takođe i da osećate empatiju prema njoj iako je ona negativac. Svako ima potencijala da postane osoba poput nje uz određen splet okolnosti. Šta to govori o nama kao ljudima mogućnost da nekoga volimo bezuslovno? Na šta bismo bili sve spremni zbog te iste ljubavi? Koliko je to samo uznemirujuće? „Luda ljubav” se može posmatrati i kao neka vrsta upozorenja i uvid u mračnu stranu ljubavi.

Harli Kvin:

Harli često samo želi da vidi najbolje u sociopati i manipulatoru kakav je Džoker, te je spremna da se odrekne i svoje uspešne karijere psihoterapeutkinje kako bi se okrenula kriminalu. Njen san je u startu osuđen na propast i to je čini tako tragičnim likom. Imamo puno nagoveštaja da Harlin Kvinzel ne bi mnogo bolje prošla u životu i da nije srela Džokera. Njena pozadinska priča otkriva da ona psihologiju nije shvatala suviše ozbiljno i da je to bio njen način da dođe do publiciteta i slave. Na putu ka svom cilju nije birala sredstva.

Još jedna stvar koja je kod naše junakinje veoma zanimljiva je njen intelekt koji je mnogo veći nego što se to čini na prvi pogled. Harli možda jeste zaljubljena u psihopatu i veruje da može da promeni druge iako joj je teško da promeni sebe ali njena lukavost i spontanost su jednako briljantni i smešni. To se najbolje vidi u njenom planu da se konačno obračuna sa Betmenom. U njenim očima, ako Betmena više ne bude, Gosn Dž. može da se posveti samo njoj. Tu dolazimo do toga da slabo ko razume da Betmen i Džoker ne mogu da postoje jedan bez drugog i da predstavljaju Jin i Jang tog univerzuma.

Šta uspeva da uradi Harli što Džoker nikada nije mogao? Da ga nasmeje. Doduše ne namerno, ali to je nešto što je Džoker pokušavao jako dugo da uradi. Ona čak i ne shvata značaj toga i nikada mu to i ne spominje. Možda je i bolje tako, jer sumnjam da bi reakcija Princa klovna kriminala bila prijatna.

Veoma mi je drago što smo konačno dobili srpsko izdanje ovog klasika posvećenog jednom od nažalost retkih dobrih ženskih likova u stripovima. Hvala Darkwood-u svakako na tome.

Druge priče:

Da se osvrnemo malo i na taj deo „i druge priče“. Ostale priče su dosta kraće od centralne „Lude ljubavi” te neke imaju samo po 2-3 stranice. Postava likova je veoma šarena i nju čine između ostalih: Roxy Rocket, The Ventriloquist Catwoman, Poison Ivy, Batgirl, Ra’s Al-Ghul, Talia, Etrigan i Two-Face. Trbuhozborca bih izdvojio kao jednog veoma interesantnog i potcenjenog Betmenovog negativca, za kog se nadam da će u budućnosti dobiti neku upečatljivu ekranizaciju.

Poslednji segment ove kolekcije „Savršen par” kratka priča o Dvoličnom (Two-Face) je zaista sjajna i predstavlja mini remek delo od nekoliko strana. Glavni motiv priča je tragedija mladih i prelepih žena koje se tvrdoglavo posvećuju muškarcima u svojim životima i to je nešto na šta Tim i Dini vole često da se osvrću.

Celokupna kolekcija predstavlja jedno zaista poučno i interestanto štivo jednako zanimljivo kako za mlade tako i za odrasle. Ljubiteljima stare Betmen animirane serije će leći kao kec na desetku, a takođe može da zaisteresuje ljude da pogledaju seriju ako već to nisu (shame, shame).
Ostaje da vidimo čime će sledećim Darkwood iznenaditi domaću publiku.

By: Nemanja Popović

Dip. ekonomista, svedok saradnik Sakurabane, koosnivač Gikovače.